פוסטים נוספים

Retro Meeting from Hell

פגישת רטרו, איך אפשר לעשות אותה בלי האשמות ובאופן יעיל. *English Below* הייתם פעם בפגישת רטרו מהגיהינום? כולם מגיעים טעונים…

התקדמת לניהול? מזל טוב!!!

טיפים מקצועיים לבהירות ובטחון בתפקידך החדש ** פוסט זה מתייחס למנהלות ומנהלים כאחד.  התקדמת לניהול? איזה כיף! אני תמיד אומרת, לא…

מה יוצר אנשים מצליחנים?

דברים שלמדתי כמאמנת מנהלים. ** פוסט זה מתייחס למנהלות ומנהלים כאחד.  תוך כדי אימון עם מנהלים רבים אני שמה לב שיש…

איך ננהל בתקופת משבר מתמשכת

** פוסט זה מתייחס למנהלות ומנהלים כאחד.  השבר הגדול היה לפני 3 חודשים ומאז אנחנו במשבר. כולנו היינו רוצים שזה יהיה…

חווים אנטגוניזם מהעובדים? כך תזכו באמון

בניית מערכת יחסים טובה עם העובדים מניבה יתרונות רבים לעובדים ולארגון. מערכת יחסים של אמון מגבירה מחויבות, תחושת שייכות, מוטיבציה ופרודוקטיביות. היא מעלה את המורל שלנו ושל העובדים ומשמרת עובדים בארגון.

אם אתם מרגישים אנטגוניזם מצד העובדים שלכם או מרגישים שיש בהם מרירות כלפיכם. זאת תחושה ממש לא נעימה ומורידה את כל החשק להגיע לעבודה.

אחת הסיבות לעובדים מרירים היא שהם מרגישים שאתם לא מקשיבים להם.
אולי אתם חושבים שאתם מקשיבים, אבל הם לא מרגישים את זה. 

זה קורה, כי יש הרבה סוגים של הקשבה ורק אחת שבאמת נותנת תחושה שמקשיבים לנו.

לפניכם דוגמאות לסיטואציות ניהוליות עם סוגים שונים של הקשבה שיוצרות מירמור:

עבור כל דוגמה הצעתי גם דרך פעולה אחרת, שיוצרת אמון .

  1. הקשבה "כדי לפתור בעיות"

עובדת מגיעה לשתף באתגר שהיא מתמודדת איתו. את כבר מנהלת מנוסה, ויש לך פתרון שעובד, את עוזרת לה ומציגה בפניה את הפתרון. העובדת מסתבר, הגיעה עם 2 חלופות שכבר חשבה עליהם ורצתה לעשות סיעור מוחות. אבל את כבר נתת את הפתרון שלך, והעובדת לא מרגישה יותר בנוח להציג את החלופות שלה.

וזה מרגיש שלא מקשיבים…

מה נעשה במקום:

הקשבה מקרבת – כשעובדת מגיעה עם אתגר דבר ראשון נקשיב, בלי להגיב ונהיה באמפתיה, גם לנו יש אתגרים אנחנו יודעים איך זה מרגיש. זה מבלבל אנחנו לא תמיד יודעים מה הפתרון הנכון אנחנו רוצים מישהו להתייעץ איתו, נשקף שאנחנו מבינים. ואז נשאל: איך אני יכולה לעזור לך? אם נשאל, ניתן לעובדת הזדמנות להגיד לנו מה היא באמת רוצה וצריכה מאיתנו – זאת הקשבה מקרבת. במקרה הזה היא כנראה תגיד; יש לי 2 חלופות שחשבתי עליהם ורציתי להתייעץ איתך.

     2. הקשבה "למה שלא בסדר"

עובד במצוקה מספר על בעיה שיש לו עם עובד אחר בצוות, ואתה המנהל, שומע את כל הדברים שלדעתך הוא עשה לא נכון שהובילו לבעיה ולסכסוך. אתה מנסה לעזור ומציג לו מה הוא יכול לעשות בשביל לתקן. העובד ציפה למישהו שיקשיב לו ויכיל אותו ובמקום שמע מה הוא עשה לא בסדר.

וזה מרגיש שלא מקשיבים…

 מה נעשה במקום:

הקשבה מקרבת – קודם כל נקשיב, בלי להגיב, ונהיה באמפתיה. גם לנו קרה שהיינו לא בטוב עם קולגה לעבודה או עם אדם אחר. זה לא נעים, ולא קל לראות מה אנחנו עשינו לא בסדר, הרבה יותר קל לראות מה הצד השני עשה לא בסדר. במקרה כזה אני מציעה להגיד: " אני יכול ללכת ולדבר איתו בשבילך ולנסות לפתור את הבעיה עבורכם אבל מנסיון התערבות של צד שלישי רק מקלקלת, אני סומך עליך, שאם תדבר איתו ישירות אתם תמצאו את הדרך הכי טובה לפתור את הבעיה". ככה אתה גם סומך וגם מעביר את האחריות אליו לפתור את הבעיה.

     3. הקשבה "מתגוננת"

קיבלתם פידבק מעובד על משהו שאמרתם או עשיתם, ומיד אתם מסבירים למה פעלתם כמו שפעלתם, מוודאים שהעובד מבין אותכם וכמובן מסכים אתכם. אתם שוכחים להעריך את תשומת הלב של העובד, האומץ שנדרש ממנו לבוא עם הפידבק מלכתחילה.

וזה מרגיש שלא מקשיבים…

 מה נעשה במקום:

נתחיל בזה, שאם עובד נותן לכם פידבק, אתם עושים משהו טוב, זה אומר שהוא לא שונא אותכם, אכפת לו מספיק בשביל לתת את הפידבק. דבר ראשון, ולא משנה מה הפידבק, וגם אם ממש לא נעים לנו לשמוע אותו, נרצה להודות לעובד על כך שנתן לנו פידבק. זה לא טריוויאלי שעובד יאזור אומץ לתת משוב, זה אומר שיש ביניכם מספיק אמון. אם אתם לא מסכימים תשאלו למה אתה חושב כך? אולי תופתעו ותגלו משהו. בכל מקרה להקשיב לא בהכרח אומר שנסכים עם הפידבק. נודה וניקח לתשומת ליבנו למחשבה.

יש עוד … הקשבה "מזדהה", מכירים  את זה? אני מתחילה לספר סיפור ויש את האחד הזה שלא נותן לסיים ואומר "יואו זה קרה לי בדיוק בשבוע שעבר." ואז הוא ממשיך עם הסיפור שלו. זה מעליב, זה מקטין את הסיפור שלי וזה מרגיש שלא מקשיבים.

הקטע המעניין הוא שאנחנו מקשיבים בכל הצורות האלה עם כוונות טובות, אנחנו בסך הכל רוצים לעזור, ולא שמים לב שאנחנו יוצרים תקשורת מרחיקה ואנטגוניזם.

אז איך כן מקשיבים? אני מציעה להתאמן על הקשבה מקרבת או הקשבה אמפתית.

הקשבה אמפתית היא לא רק הקשבה למילים אלה הקשבה לשפת הגוף ולרגשות. זו הקשבה שאנחנו מבינים וממש חשים את הרגשות של האחר מבלי להיות הוא. זו גם הקשבה שאנחנו מראים שאנחנו מבינים ללא שיפוט או פרשנות. זאת הקשבה עם שאלות סקרניות שמאפשרת לנו ללמוד דברים חדשים. הקשבה כזו מקרבת, מעודדת פתיחות, שיתוף פעולה, אמון ומחויבות.

הקשבה אמפתית זו מיומנות שניתן לתרגל ולהשתפר בה.

אם מפריע לך שהעובדים מתוסכלים ממך?
אם את/ה רוצה להצליח להשפיע עליהם ולהרגיש סיפוק?

כדאי שנדבר.